Det som anses vara en välklädd man i våra dagar var inte allas samma sak förr i tiden. På denna målning av Masolini, från 1400-talet, ser man välklädda män ur den övre samhällsklassen.Under denna tid var det modernt med de stormönstrade tyger som man ser på en av männen. Italienarana var mästare på att framställa dessa vävtekniskt svåra mönster och de var väldigt exklusiva. Den turbanliknande huvudbonaden har man inspirerats av från orienten.
Under 1400-talet var det fortfarande ingen större skillnad på manliga och kvinnliga kläder även om vissa detaljer var särskiljande.Under 1500-talet börjar det hända saker. På detta porträtt från 1540 ser man att mannen har breda axlar och åtsittande "strumpor" och han håller ett vapen i sin hand, en manlig symbol. Huvudbonaden har en baskerliknande form och är utsmyckad med en fjäder och ett smycke. Färgen är röd och hans kläder ser dyrbara ut.
Som kung gällde det att vara uppdaterad i de senaste modetrenderna. Gustav II Adolfs dräkt beställdes i Hamburg och de tillskurna och färdigbroderade delarna skickades till Stockholm. Hovskräddaren sydde ihop dräkten och anpassade den till kungens storlek. Den består av en yllejacka med biärmar - en sk. kasack, samt en snävare inre sidenjacka och vida knäbyxors.k. pluderhosor.
Den svenske kungen Gustav II Adolfs dräkt var ursprungligen tänkt att användas som resedräkt men bars troligen vid någon av festligheterna i samband med kungens bröllop1620.
Dräkten är rikligt broderad med guldtråd. Motiven är hämtade från växtriket. I blomsterspråket är nejlikor en trolovnings- och äktenskapssymbol, rosor står för kärlek, liljor för renhet och kyskhet och ekollon för liv och fruktbarhet.
Dräkten är rikligt broderad med guldtråd. Motiven är hämtade från växtriket. I blomsterspråket är nejlikor en trolovnings- och äktenskapssymbol, rosor står för kärlek, liljor för renhet och kyskhet och ekollon för liv och fruktbarhet.
1724 såg en modern man ur överklassen ut så här. Han har en pudrad peruk och troligtvis är hans ansikte nedtonat i en ljusare skala så att han ser blek ut. Eftersom han är hemma har han en finare rock på sig som påminner om dagens morgonrock. Byxorna är knäkorta och kanske i ett sammatsliknande tyg. Han har breda spetsar på skjortan både runt handleder och hals.
Möblerna är guldiga och svängda.
Ett modernt par lät sig gärna porträtteras ute i naturen under sent 1700-tal. Detta porträtt är målat 1785, strax föra franska revolutionen. Kvinnan har en stor hatt som skyddar mort solljuset och mannen har peruk. Han har en knälång rock som kan vara av sammet och till det bär han knäkorta byxor. Ett mode som varat sedan förra århundradet och som fortfarande håller i sig. Hans skor är svarta och har ett stort spänne mitt på vristen.
Hunden passar bra in i bilden, det ser naturligt ut, vilket Rousseau hade propagerat för.
1815 har mannens byxor blivit längre och rocken når nästan ner till golvet. Notera den höga hatten.
Tidigare har det varit Frankrike som varit det ledande landet inom modet men nu börjar England ta över.
En trendig ung man från åren 1826-1830 kunde se ut så här. En rock som slutade strax ovanför knäna och som sedan skulle bli dagens kostym. En schal i halsen, gärna vit och snygga hanskar därtill. De allra trendigaste unga männen kallade man för dandy.
1940-talets charmör hette Clark Gable och var trendsättare på många sätt. Biografen hade stor genomslagskraft och trenderna slog snabbt igenom. Nu har kostymen blivit uniform för alla samhällsklasser.
Det som skiljer är kvalitén på tyget och snittet i detalj som stort eller litet kragslag.
Det är de små små detaljerna som gör det. Den som har råd och lust skaffar sig en Armanikostym.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar