Le déjunner en Fourrere 1936
Meret Oppenheim, föddes 1913 och räknas till en av konstnärerna inom surrealismen.
År 1932 lämnar hon sin barndoms stad, Basel för att flytta till Paris.
Vid denna tid var det ingen som i sin fantasi kunde ana att hon inom några år skulle skapa ett konstverk som både förargade och förändrade synen på konst. Hon skapade verket som kom att kallas Pälskoppen, vilket har kommit att uppfattas som det arketypiska, surrealistiska objektet.
Experterna räknar verket som det första exemplet på lesbisk konst. En av tankarna bakom verket var att teet i koppen symboliserar den fuktiga värmen i kvinnans behårade sköte. Konstnären var en kvinna och då blir tolkningen lesbisk.
Verket var så speciellt att Museum of Modern Art i New York, köpte in det.
Meret Oppenheim. My Nurse 1936
Surrealismen är en konstyttring som blandar dröm och verklighet.
Inom denna gren av konsten är det leken med bilden och dubbeltydningar eller glipor som ger en förskjutning av betydelsen.
En av tolkningarna inom surrealismen är den freudianska synen på vårt undermedvetna och vårt undertryckta köns- och driftsliv.
Meret Oppenheim. Bord med fågelfötter, 1939
Pälskoppen gjorde Meret Oppenheim världsberömd men eftersom hon hade judiskt påbrå tvingades hon lämna Frankrike och återvända hem till Schweiz när andra världskriget bröt ut. Där drabbades hon av en depression. Efter kriget försökte hon sig in på konstscenen igen men fick aldrig lika stor uppmärksamhet för senare verk som hon fått för pälskoppen.
Meret Oppenheim, Fontän
1913-1985
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar