torsdag 24 mars 2011

Spets i långa banor!

 Gustav II Adolf
 Cornelius Arendz 1625

En av de mest populära modeacessoarerna under 1600 och1700 var spetsen. På porträtt från denna tid förekommer spets som tillbehör till kläderna både för män och kvinnor.
Det var ingen skillnad om männen bar rustning eller eleganta hovkläder, tillbehören var självklara, spetskrage, manchetter och en stilfullt knuten spetshalsduk hörde till. Spetsarna visade, förutom materiellt välstånd, en förfining som ansågs karaktärisera de högre samhällsklasserna.
De som bar spetsar visade att de hade ett ståndsprevilegium där dräktkoderna var fastställda genom överflödsförordningar.


Drottning Elizabeth I, 1600-1602
Hatfield, Hertfordshire, Storbritanien

Under tidigt 1600-tal var klänningstyget tunt och färgstarkt och som tillbehör hade man en tunn spetskrage som var upprättstående i nacken.
För att få den rätta formen kunde man antingen stärka spetsen eller sätta in en tunn metalltråd.



Drottning Marie Antoniette, 1779-1800
 
Under 1700-talet blev klädedräkten lättare och då blev också spetsen tunnare och mera skir. Spetsen skulle ligga som en tunn nätbotten över klänningen. Nu var det Frankrike som var den ledande nationen inom spetskonsten.
Knypplad spets ansågs fortfarande fint men till högtidsdräkten bar man det allra finaste, sydd spets.


Sydd s.k. äkta spets.

Spetsarna framställdes i flera olika material, som bomull, lin silke och guld eller silvertråd. Tekniken kunde vara knypplad, flätad, virkad, stickad eller broderad spets. Den ventianska spetsen hade en hög kvalité och blev känd och eftertraktad över hela Europa.
Dern sydda spetsen började framställas i Italien på 1500-talet och var den mest tidskrävande att framställa.
Även den knypplade spetsen kallades äkta även om den inte krävde lika mycket tid. Den knypplade spetsen började tillverkas under slutet av 1400-talet i Flandern och Italien och hade sitt ursprung i den flätade spetsen. Under 1600-talet började man tillverka knypplad spets i Vadstena men detta räckte inte till och man importerade den spets som behövdes därtill.

Isac Sauer
Ulrica Fredrica Pasch 1771

Spetsen visade ståndstillhörighet och var en mycket exklusiv vara. Detta medförde att den som beställde sitt porträtt gärna ville exponeras på ett sådant sätt att spetsen syntes tydligt. På dessa båda porträtt av Ulrica Fredrica Pasch kan man tydligt se att båda mannen och hustrun sitter och nyper i sina spetsar.
Vis sekelskiftet 1700-1800 var detta mode slut och empiren hade sin början.


Dorotea Elisabeth Schultz, g. Sauer 
Ulrica Fredrica Pasch 1771

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar