Inget är som vanligt!
Jo, årets Vårsalong på Liljevalchs visas som vanligt men inte är den brukar visas. Årets salong hittar man högst upp i Gallerian-kvarteret med ingång från Brunkebergstorg, Malmtorgsgatan 8. För att komma upp till utställningen får man åka bygghiss. En kort men spännande resa i en sluten hiss med stora träskivor utmed väggarna, så någon utsikt är det inte tal om, förrän man kommer upp.
Väl uppe ser man stora delar av centrala Stockholm med alla olika och spännande hustak. Grannfastigheten är en stor arbetsplats som i konstsammanhang nästan skulle kunna tolkas som en installation av vår tid! Bara det värt resan upp!
Salongen visar ett flertal olika material och många olika tekniker. Det bästa av allt är att där finns ett flertal textila verk. Kanske är det så att de textila teknikerna äntligen är på väg in i "finrummet"?!
Titel: "Fakta halka ur allas minne". Bildväv föreställande Ellen Key 1849-1926
Konstnär Astrid Bäckström
| |||||||
Bild: Liljevalchs
| |||||||
Bildväv i tuskaft gjord av trasor, restgarner och gamla kläder efter ett foto. Bilden är ett porträtt av ett foto, föreställande Ellen Key, som stod som förlaga till väven.
Titel. Andra stycket. Broderi på svart linne
Konstnär Ann Grill
Bild: Liljevalchs
|
Titel: En pensionärs dagbok - vår i ängen. Fritt boderi
Konstnär Inga Britt Hjärtberg
Bild: Liljevalchs
En av flera expressiva broderier som konstnären skapat för att skildra hur livet förändrades sedan hon började vara hemma hela dagarna.
Bilderna har ingen förlaga utan är skapade när nålen sätts i tyget med långa stygn, korta stygn, kedjestygn och schatteringar men det viktigaste av allt var färgerna. Det är de som skapar stämning.
Titel: Saknaden. Väv i flossateknik
Konstnär Eva Olanders
Konstnär Eva Olanders
Bild: Liljevalchs
Ett känslosamt ansikte skapat i flossateknik.
Flossa innebär att man slår in några inslag som bottenväv och plockar sedan in knutar på rad innan det är dags för nästa botteninslag.
Det gäller att ha tungan rätt i mun, som man brukar säga.
Titel: Mikaela. Handstickad skulptur.
Konstnär Cecilia Pfaff
Bild: Liljevalchs
Tänk att komma på att sticka en skulptur av en människa i naturlig storlek.
Inte nog med det, idéer kan de flesta ha men sedan har hon genomfört det också!
Först gjuta och skulptera upp kroppen.
Sedan färga garnet i olika nyanser och till sist sticka hela härligheten, det som skulle bli huden på "Mikaela".
Hur lång tid det tog? två år!
Här är Mikaelas instagramkonto:
Titel Óbservatoriet, broderi
Konstnär Charlotte Sacks
Bild: Liljevalchs
Ett antal små finstämda broderier med Stockholmsmotiv, varav Observatoriet var ett, broderade med små fina stygn på linne.
Titel De sju dödssynderna, broderi
Konstnär gruppen Saligia
Bild: Liljevalchs
Titel To conserve, stenar med virkat överdrag
Konstnär Hanna Streefkert
Bild: Liljevalchs
En sten är en sten är en sten.
| |||
Zon 3 Broderat foto
Ulrika Tufta Pihhlström
Bild: Liljevalchs
Som betraktare av ett verk på en utställning är det alltid intressant att se hur långt det går att töja på gränserna för vad som är vad. Här är ett svartvitt foto med några stygn lagda, från en bestämd punkt, ut över bilden.
Är detta broderi eller foto? Kan det kallas blandteknik?
Var går gränsen för vad som kallas konst?
Konstnären är född 1964. Alltså inget barn. Om ett barn hade broderat i kortet hade det då varit konst?
Kan den konstnärliga tolkningen av bilden bli olika beroende på vilket syftet var när det broderades?
Har det någon betydelse att det är just ett träd på bilden?
| |||
Liljevalchs!
Så mycket nytt!
Så mycket roligt!
Så många spännande tekniker!
Så mycket textilt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar