fredag 3 augusti 2012

Reklam för livet!




Att göra reklam för en vara kan ske på många sätt. Ett exempel är mun mot mun metoden. En nöjd kund talar för sitt inköp och påverkar därmed andra till inköp i samma butik eller inköp av en likadan vara.


Bild: lemerciercaroline.wordpress.com

Det finns fler alternativ, en sandwichman, fortfarande relativt primitivt men fungerar. Eller varför inte dela ut flygblad. Ett litet papper som numera inte heter flygblad utan flyers.


Bild: Stinsens forum

Den handlare som vill vara säker på att få fler kunder till sin butik kan gå ett steg längre och sätta in en annons i den lokala tidningen eller köpa reklamplats på en speciell reklampelare.



Bild: Nacka kommun



Bild: Metroteknik

 
Ibland kan reklam dessutom vara praktisk. Vad sägs om en busskur med reklam för frukostfika och där bildens värmeslinga fungerar och värmer upp busskuren.



På hösten 2010 öppnade HM en ny butik i Amsterdam och gjorde då reklam genom att projicera en 3D
projektion på den historiska byggnaden. Något som publiken sedan kunde berätta vidare om.




För den som tröttnat på reklam kan det vara intressant att det den senaste tiden funnits annonser i dagspressen där det ställs en fråga: Trött på reklam?
Kontentan av annonsens budskap går ut på att om vi inte har reklam kommer vi inte att ha samma utbud av varor och blir därmed befriade från konkurrens, som i Nordkorea.


 
Finns det något mitt emellan?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar