lördag 27 augusti 2016

Medeltida stygn!


16th century Linen jacket embroidered with silk and metal thread.:
Detalj av jacket. 1600-1625
Victoria and Albert Museum

Nyligen har det, för femte gången, varit Världsbroderdagen, ett evenemang som är tänkt att återkomma varje år den 30:e juli.
Broderat för att utsmycka har vi gjort länge. Redan 4000 år före vår tideräkning var broderiet högt utvecklat i och runt Orienten.
Forskarna vet att man skapade broderier i Egypten under 900-talet, influerade av arabisk konst. Det finns ett fåtal bevarade större praktverk som är från 1000-talet och 1100-talet.
Från denna tid utvecklades ett antal broderisskolor i några Europeiska länder, med olika kännetecken. De som hade ekonomiska möjligheter att beställa arbeten från dessa ateljéer var mestadels kyrkor.
 
 
Bildresultat för stjälksöm
Stjälksöm
Bild: coatscraft.se
 

 
En del av alla de stygn som vi broderar idag fanns redan på medeltiden. Andra har försvunnit medan nya kommit till. Stjälkstygn eller stjälksöm användes under medeltiden som kontursöm, gärna sytt i silke, ull eller lin. Längre fram i tiden,under 1500-talet, blev det vanligt med borddukar som då fyllde hela ytan med olika figurer sydda i stjälksöm.
 


 
Klyvsöm
Bild: Historiska museet



Bildresultat för klyvsöm

Klyvsöm
Bild:minastygn.blogspot.com


Klyvsöm är ett stygn som vid första anblicken påminner lite om kedjestygn. Detta stygn användes mycket i de Europeiska textilverkstäderna från 1200-talet fram till 1400-talet. I England nådde detta stygn sin höjdpunkt på 1300-talet där det i engelsk  broderikonst kallades för Opus Anglicanum. De engelska broderiernavar högt värderade och exporterades till hela Europa.
Klyvsömmen syddes när en figur med volym skulle framställas. Med hjälp av stygnens riktning och ljusets fall på formen  uppstod skiftningar i glansen som gav liv åt formen.
 


Bildresultat för middle aged embroidery
Plattsöm
Bild: edu.turku.fi


Plattsöm kan vara ensidig eller dubbelsidig. Vid sömnad v den ensidiga syr man små fäststygn på  baksidan som endast syns i kanten på figuren. Vid dubbelsidig plattsöm blir baksidan också fylld med stygn, precis som på rätsidan. Den ensidiga plattsömmen finns på broderier från tidigt 1300-tal.



Bildresultat för embroidery middleagedstitches
Atlassöm 
Bild: http://fairygem.livejournal.com/94308.html

 
Under senare delen av 1400-talet ersattes plattsömmen av atlassöm. En rad lika långa stygn sys bredvid varandra. Nästa rad stygn likadant men de nya stygnen sys delvis in mellan stygnen från föregående rad.
 

Hiroko Kubota:
Schatterssöm
Bild: Pinterest

Schattersöm är liksom atlassöm en variant av plattsöm. Ett sömsätt som blev populärt under 1500-talet. De går fortare att sy än de tidigare kända stygnen och ger en stor frihet vid broderandet då stygnen är olika långa men läggs åt samma håll.
 

mariamasshaken3-domk-400
Detalj av Mariamässhaken från 1450-1460-talet.
Bild: http://www.himlenarhar.se/foremal/mariamasshaken/

Under senmedeltid började man brodera in pärlor och ädelstenar samtidigt som guld och silkestråd kom användas mer och mer.
 

 

onsdag 10 augusti 2016

Modelejon av sin tid!


 

Carl Gustaf Tessin
Målat av Andreas Möller år 1726  i Wien.
Bild: Wikipedia

Carl Gustaf Tessin (1695-1770) var ett modelejon av sin tid. Knappt tjugo år gammal kom han under sin första utrikesresa i kontakt med det franska hovet som  var tongivande i Europa.
Greve, statsman, konstfrämjare och framgångsrik kulturpersonlighet greve, statsman, konstfrämjare, son till Nicodemus Tessin d.y.
Dessutom hade han uppdrag som ambassadör både i Wien och Paris. I dessa sammanhang behövde han visa sin rang och beställde en exklusiv och modern garderob, allt valt med omsorg.
Han beställde inte bara kläder utan även andra dräkttillbehör som sidenstrumpor och muffar.
Det finns bevarade förteckningar där man kan läsa om beställningar han gjort, som halsduksspännen, skospännen och knäbandsspännen av guld.


Carl Gustaf Tessin
Pastellporträtt av Gustaf Lundberg, målat i Paris 1728
Bild: Wikipedia

Tessins uppgift i Frankrike var förutom sitt arbete att utreda politiska spörsmål också att hemföra det franska modet och livsstilen.
Inför resan tillbaka till Sverige  köpte han med sig målningar, grafik och annan konst samt modetillbehör. Vid återkomsten blev han mottagen som en världsman som visste både hur man kunde klä och föra sig.


Fransktillverkad mansdräkt i tidstypisk pastell och guld. 1760-talet
 Bild: Los Angeles County Museum of Art.

Garderoben var vidlyftig och dyrbar. År 1739 hade han, enligt bevarade uppteckningar, 28 rockar och syrtuter (speciell rockmodell) samt 19 broderade västar.
Dessutom hade han dekorerade dräktvärjor med guld och silvergaljonerade gehäng (fästen för att kunna hänga värjan i).


Bild: Carl-Gustav Tessin,  Jacques-André-Joseph Aved 
Carl Gustaf Tessin
 Jacques-André-Joseph Aved
Bild: Nationalmuseum

 Porträttet ovan visar Tessin i morgondräkt av siden med spetsar och guldbroderier. Strumporna är modeenligt upprullade över knät. Dessutom har han en heltrendig peruk, med korta sidlockar. Något som hans hustru verkligen uppskattade när de åter träffades efter hans tioåriga frankrikevistelse. Hon ansåg att han såg minst tio år yngre ut.
Tessin var den som införde peruken i Sverige.



Like the shirt, linen drawers were part of 18th-century men’s underwear, although less commonly worn. They were usually made of linen, a washable and durable fabric, in a simple construction. The stitching on 18th-century underwear is extremely fine, in order to prevent the seams from fraying during the harsh hand-laundering process.:

Det var viktigt att vara fin ända inifrån och ut.
Bild: Pinterest

Några år före sin död hade Tessin, i sitt upptecknade klädinventarium, otaliga siden- och sammetsdräkter , tiger- och mårdskinnsmössor och muffar, 33olika par stövlar, skor och tofflor.  Man vet också att han hade guldklockor, skospännen, halsdukspännen och knäbandspännen av guld och mycket, mycket mer.


Detail, waistcoat, 1730s. White glazed linen ground couched with cream wrapped linen threads, to give a three dimensional effect, the symmetrical decoration applied down the front and across the bottom with curving foliage and C scrolls, small French knots, fifteen small buttons applied with cord four leaf flowers, hand embroidered buttonholes, the deep shaped pocket flaps similarly worked, lifting to reveal five more buttons, the back of plain linen shorter and with a flap, lined with linen...:
Stor vikt lades vid välsydda detaljer i exklusiva material
Bild: Pinterest

När Tessin inför sin avfärd tillbaka till Sverige, blev erbjuden att köpa med sig tre stora oljemålningar beklagade han att hans garderob redan hade skickats hem så han kunde inte sälja delar av den för att bekosta de dyrbara målningarna. det säger  lite om hur exklusiv och dyrbar hans garderob var.



Historic Deerfield, shoes, 1765, textile: red-pink glazed wool; unbleached plain weave linen; leather:
Det kostar att leva på stor fot.
Herrskor från år 1765.

Bild: museums.fivecolleges.edu


Carl Gustaf Tessins namnteckning
 Namnteckning
Bild Wikpedia

söndag 7 augusti 2016

Mode genom olika tider!



 
 
 
 
 
 
Det finns så mycket roligt och spännande på You Tube.
Vad sägs om små korta tematiska filmer om modet genom tiderna.
Filmerna är inte långa men det går bra att titta flera gånger!