torsdag 12 juli 2012

Visst får man luras ibland!

Image: Pere Borrell del Caso, Escaping Criticism, 1874
Pere Borrell del Caso, Escaping Criticism, 1874
Olja på duk, Madrid Spanien

Visst är han på väg ut, pojken som kliver genom ramen och ut i rummet. Samtidigt som han tar sats ser han sig noga omkring.
Trompe l'oeil, att lura ögat är just vad det är. Ända sedan Pompejis dagar har konstnärer skapat motiv som medvetet syftat till att lura betraktaren. Konstnären vill att ska betraktaren förstå att han eller hon är lurad.


File:Rammenau - Barockschloss in 03 ies.jpg
 Barockslottet Rammenau, Tyskland

Tekniken att måla för att medvetet lura ögat kallas trompe l'œil. Med detta franska ord menas att bedra eller lura tromper ögat, œil. De äldsta fynd, målade i trompe l'œil hat man funnit i Pompeji, mer än tvåtusen år gamla.


Violin Suspended from a Knob, after 1674 
Violin upphängd på en krok, 1674 el. senare
Hyllning till Jan van der Vaart


Det vanligaste sättet att framställa trompe l'oeil är att måla en plan yta och skapa ett falskt djup. Tekniken kan användas som fristående bildmotiv och har från mitten av 1400-talet, framför allt i det holländska 1600-talsmåleriet, utgjort en egen bildtyp.



"Allegori över jesuitordens mission och arbete",  kyrkan San Ignacio i Romkonstnär Andrea Pozzo målad 1691-94   


Trompe l'oeil med en illusion av djup användes mycket under barocken att "öppna" den slutna utrymmen i katedraler och kyrkor.



Byggnad i Teheran, Iran

 
Trompe l'oeil har blivit mer och mer popularitet under det senaste århundradet. En trist husvägg kan ges liv och se ut att ha både fönster och balkonger.



 Bunny Mellons växthus i Oak Springs, målning av Fernand Renard.

Människor är lätta att lura.
Under årens lopp har det förekommit många trovärdiga berättelser om människor som förväxlat trompe l ' oeil och trott att illusionen varit riktig.
Historikern Vasari berättar om en konsttävling i Italien, där två konstnärer tävlade om titeln "Bästa målare".
En konstnär visade en målning med frukt så realistiskt att fåglar närheten i flög ner och pickade på tavlan och försökte äta frukten.
Domaren vände sig till den andra målaren och bad honom avtäcka sin tavla genom att dra undan gardinerna som maskerat den. Konstnären log i triumf eftersom gardinerna i sig var målningen.
De var så realistiskt målade att publiken trodden att de var ett löst tygstycke.


Konstnär Julian Beaver Storbritanien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar