söndag 24 juni 2012

Utformningen av en image!


Bild: tendances-de-mode


Många är de företag om kikat på prêt-à-porter som förebild när de skapat sina egna klädmärken. En av dem är Luciano Benetton. Det var vid mitten av 70-talet som ha skapade en framgångsrik bildkampanj och tog det stora språnget med det lilla familjeföretaget till att bli ett multinationellt succéföretag.
I sina stora annonser visade han att "Benettonvärlden" finns för den som vill vara där.
Läs: köper företagets varor.



Bild: Benetton


Benetton hade tidigare stått för att vara ett företag som skapade massprodukter men nu, genom att ändra image, stod för kläder med en intim och exklusiv karaktär. Nu spred de idén om enkel och funktionell klädsel för alla.




Bild: Once upon a time...


"United Colors" var ett begepp som stod för den första kampanjen och som banade väg till de stora massorna. Annonser med bilder på barn med olika hudfärg skulle visa att Benetton stod för tolerans och öppnhet. Genom att köpa ett Benettonplagg var man en del av denna värld.
Längre fram, på 90-talet, ändrades reklamstrategin och man visade neroljade fåglar och sjuka människor.



Bild: Los Laberintos


Reklam är reklam och så är det fortfarande. Benetton visade inte någon information eller varufakta om produkten i annonserna utan det var upp till konsumenten att själv försöka ta reda på detta. Däremot var det fortfarande lika enkelt för konsumenten att bli med i denna uppdiktade värld.

Bild: Los Laberintos


Vill vi konsumenter ha en uppdiktad värld?



Bild: The True Colors Of



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar