söndag 15 april 2012

Karin Björquist, bruksvarans mästarinna!

Matservis Vardag


Att formge bruksvaror för hushållet innebär att komma in hos människors allra innersta. En av dem är keramiker Karin Björquist. Hon anställdes på Gustavsberg 1950 och arbetade där i över fyrtio år, de sista åren som konstnärlig ledare.
Många är de som vuxit upp med hennes väldesignade matservis Vardag som var i produktion mellan åren 1957-1973.
Om det är någon som stått för epitetet "vackrare vardagsvara" så är det Karin Björquist då hon kombinerade bruksvaran med det estetiskt sköna.



Igloo Bild: En samlare i Stockholm


Hennes första design var teservisen Igloo som kom ut 1951. Dekorationen är i en färg med relief  som dekoration, vilket gör servisen ekonomisk i tillverkningen då man inte behövde en dyrbar dekorbränning.



 Kobolt  1952-1953 Bild: Bukowski.

Karin Björquist räknas till en av 1900-talets mest betydande svenska formgivare och keramiker och det är främst genom de många serviserna hon har nått den stora publiken.


Nobelserrvisen Bild: Lauritz.com


1991 designade hon Nobelservisen i benporslin som togs fram till Nobelstiftelsens nittioårsjubileum.
Nobelservisen är postmodern och rymmer influenser från Versailles överdåd, Arthur Percys 1920-tal och japanska cermonier.
För Nobelservisen belönades hon med priset Utmärkt Svensk Form, av föreningen Svensk Form. Året var 1992.
Numera sker produktionen i Korea.




Svart Ruter  kom 1953 Bild: Hannas blogg

När hon skapade serien Kobolt hade hon nytta av att hon lärt sig använda fyrkantspenslar på Konstfack. Denna kunskap tillsammans med erfarenheten av att ha målat fajans på Gustavsberg i slutet av 1940-talet medförde att hon målade direkt på det obrända godset, precis som med fajansen.


Röd kant, Gustavsberg Bild: Bukowskis Market

En annan är Röd kant i flintgods, från 1968 med en alldeles speciell design. Den ansågs av många vara det bästa som hänt på länge inom brukskonsten. En solitär med sina sexkantiga fat och tallrikar efter kinesisk modell. De kantiga skålarna påminde om de rymdskeppsdelar som seglade viktlöst i televisionerna. Kaffe-tekopparna med sina facetter stod fritt på flata fat och var oerhört radikalt för sin tid.
Kända designers som Ettore Sottsass och Sir Terence Conran köpte mängder av detta porslin när de besökte  Gustavsbergsbutiken i Stockholm.
Servisen Röd kant tillhör de eftertraktade och en liten mjölkkanna kan kosta upp mot 1 000 kr på en auktion.





Zoom Bild: Nationalmuseum

1960-talet innebar popkonst, det nya fria förhållningssättet till det mesta. Ekonomin blomstrande och gamla traditioner skulle brytas.
Vid denna tid, 1968,  fomgav Karin Björquist även en plastservis i klar orange färg med namnet Zoom.


 .
Detalj av konstverk, Karin Björquist Bild: SL Stockholm
Karin Björquist har utförd en rad keramiska arbeten till offentlig miljö som i tunnelbanestationen Mariatorget i Stockholm.

Hon arbetade också med en studiopoduktion i sin ateljé i form av fat, kakel, öppna spisar, krukor för utställningar och specialprojekt.
Andra podukter som hon formgivit är tapeter för Duro och KF Interiör samt en damastduk.



Interflora 2, Karin Björquist. Gustavsberg.
Blomkruka ,  Karin Björqvist Bild: Aletorp Antik
Karin Björquist har alltid haft en förkärlek för blommor vilket medförde att hon gärna arbetade med blomkrukor. 
Andra områden som hon provat på är kakelugnar. Sådana har hon ritat för ambassader och enstaka privata beställare men hon har också gjort en modell som togs fram för serieproduktion.

Karin Björquist arbetade för Gustavsberg i mer än 45 år.
Sammanfattningsvis kan man säga att från lärlingsplatsen hos Kåge 1946, genom guldåren för svensk konstindustri till positionen konstnärlig ledare på Gustafsberg och till sist professor och hovdesigner tills att hon blev pensionär finns hon förmodligen på ett eller annat sätt i de flesta hem.

Bild: Agaton

Karin Björquist, född 1927 i Säffle, är en svensk keramiker och formgivare som verkade i över 40 år på Gustavsbergs porslinsfabrik.

Utmärkelser:

Guldmedalj vid Triennalen i Milano 1954

Lunningpriset 1963
Prins Eugens medalj för "framstående konstnärlig gärning" 1982
Nobelservisen belönades 1992 med Utmärkt Svensk Form av föreningen Svensk Form
Representerad på flera museer i världen.

Karin Björquist tilldelades professors namn 1992.




2 kommentarer:

  1. Intressant. Jag har en tid haft i tankarna att skriva om Kaj Franck. Vackrare vardagsvara var precis det han också stod för.
    Vi borde alla tänka på att använda våra finaste saker varje dag, inte låta dem samla damm i skåpet - obeoende om vi talar om kärl, linnehanddukar eller kläder.

    SvaraRadera
  2. Hej sidensammet.

    Jag har själv "Vardag" som jag använder till kvällsteet. Trots att den hängt med i många år är jag fortfarande inte trött på den servisen. Det kallar jag god design.

    SvaraRadera