tisdag 12 april 2011

Marimekko, en sextioåring, yngre och tuffare än någonsin!




I år är det sextio år sedan företaget Marimekko startades.
Otroligt men sant.

Viljo och Armi Ratia ville göra något åt den stora bristen på kläder i Finland efter andra världskriget och bestämde sig för att starta ett textilföretag. Namnet de valde blev Marimekko som betyder Maris klänning. Detta kan tolkas som "enkel vardagsklänning utan krusiduller" och det var just det som de ville arbeta med, enkla kläder för ett folk som var utan det mesta.
De hade sin egen stil redan från början, kläder i egen design och i tyger med spännande tryck och färgställningar.




Trycket Unikko i olika färgställningar,  Skapat 1964

Till en början formgav Armi Rati en del motiv men överlät snart det kreativa skapandet till Maija Isola vars karriär tog fart då hon blev chefsdesigner på Marimekko, en post hon stannade kvar på till 1987.
Flera av de mönster som idag förknippas med Marimekko är Isolas verk.
Trycket Unikko som blev en succé 1964, blev på nytt populärt då Marimekko återupptog en kollektion klassiska tygmönster ur Isolas produktion inför Marimekkos 50-årsjubileum 2001.


 Kippis finns som metervara och tapet (Midbec)



Från att ha startat som ett textilföretag arbetar man på Marimekko numera i ett flertal material och med olika produkter.




Ett annat material som man designat är glas. Ett exempel är den populära Marimekkoskålen från Iittala.



Tyg Iso Satakielis

På företaget har man varit öppna för att arbeta med unga nya designers och ta tillvara deras idéer och stilar.
Ett utmärkt exempel på att man fortfarande satsar på nya designers Maija Louekari.




Baddräkter designade Marimekko, 
 H & M sommaren  2010


Marimekko hade sin storhetstid på 1960- och 1970-talet, men har sedan dess haft ett gott rykte om hög kvalitet och originalitet.
På senare år har populariteten återigen stigit och idag är de på så gott som samma nivå som under sina guldår. Våren 2008 samarbetade Marimekko med H & M och skapade en kollektion med enkla men utsökta mönster.



Trots en stor variation av formgivare syns det att Marimekko står fast vid den filosofi de hade från företagets början.
Det enkla och vackra i vardagen ska ge inspiration till ny och egen design.




















Marimekko=Maris klänning=sant!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar