onsdag 11 augusti 2010

Vad har den modemedvetna renässansmannen och jokern gemensamt?


Posträtt av Dante
Andrea del Castagno, 1450

För den unge man som ville vara trendigt klädd under den tidiga renässansen var det mycket att tänka på.

Gotikerns draperingar i långa lodräta veck var helt ute.
Ut med det gamla och in med det nya!

Målning av Andrea Mantegna 1474

Så här skulle det vara!
Under sent 1400-tal var renässansens moderdräkt är en fortsättning och övergång från den gotiska dräkten. Det var italienarna som var den tidens DKNY eller YSL. Det fanns flera framstående personligheter som påverkade det italienska samhället inom olika områden såväl som modet.
Man hade gjort ett flertal nya upptäckter som centralperspektivets betydelse och dessutom utvecklades atkitekturen, bl.a. av Palladio.
Italienarna hade aldrig anammat den gotisk-burgundiska dräkten och de var redo för något nytt och kom att påverka modet från cirka 1480 och ett trettiotal år framöver. 

Detalj

Italienarna hade sitt romerska arv och renäsansdräkten var en självständig utveckling av det arvet d.v.s. den romerska konsten och dess ideal. Den nya dräkten var en motsats till den äldre gotiska där mannens längd på manteln hade visat hans status. En fotsid dräkt hade högre status än en kortare, av praktiska skäl, det var svårt att kroppsarbeta i en lång dräkt.
Med det nya modet skulle de horisontella linjerna framhävas och kunde förstärkas genom olika färg på tyget. Se bilden, den vita linjen mot det guldgula tyget.
En annan detalj som blev högsta mode var de olikfärgade benen på hosorna.


   
Detalj Sandro Boticelli, 1475
Man hade flera plagg i lager på lager. Det finaste och mest exklusiva tyget var ytterst och utan ärm för att plagget innanför skulle vara väl synligt. Det inre plaggets intryck förstärktes med en lång ärm.
Både manlig och kvinnlig dräkt skulle vara färgglad.
Skor och stövlar var sydda i ett relativt mjukt skinn som gärna slutade i en spets fram vid tårna.
Huvudbonaderna var lite olika i sin utformning. En av de modeller var hattliknande och med uppvikt brätte.

Procession of the Oldest King detalj
Fresk av  1459-60

Textiltillverkningen hade nått sin höjdpunkt och vävarna kunde vävkonstens alla finesser för att tillverka fantastiska tyger. man vävde med tunna trådar i olika vävtekniker och skapade olika vävefekter som förstärktes med guldtråd.
Det enda som satte en gräns var ekonomin.


Procession of the Youngest King detalj
 Fresk av Benozzo Gozzoli   1459-60

Detta mode finns kvar hos jokern i kortleken och hos hjälten Robin Hood i Walt Disneys tecknade film. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar